O módÄ› má urÄitou povÄ›domost každý z nás. I když ji nesledujeme, vÄ›tÅ¡inou zhruba vÃme, co se nosà a co je naopak nevhodné. Považujeme to prakticky za samozÅ™ejmost, a tak nás Äasto ani nenapadne se zeptat, proÄ jà vůbec pÅ™ikládáme takovou důležitost.
Â
Je totiž pravdou, že pokud nÄ›koho potkáme, pak prvnà dojem vytvářà i to, jak je daný ÄlovÄ›k obleÄený, aniž bychom pÅ™itom uvažovali, kolik má napÅ™Ãklad penÄ›z a zda si vůbec může kvalitnà odÄ›v dovolit. A to je, zdá se, silnÄ› kontraproduktivnÃ. PÅ™esto to má na nás velký vliv.
Â
Â
Jeho koÅ™eny najdeme již u nejranÄ›jÅ¡Ãch civilizacÃ, a to konkrétnÄ› v kastovnÃm systému. Je pochopitelné, že se od sebe lidé různých stavů chtÄ›li liÅ¡it, zpravidla tÃm, že ÄÃm lépe na tom ÄlovÄ›k byl, tÃm bohatÅ¡Ã odÄ›v nosil, aby každý vÄ›dÄ›l, že se nejedná o žádného chudáka nebo dokonce otroka.
Â
Zároveň to sloužilo i jako jakési poznávacà znamená lidà z různých vrstev – každý ÄlovÄ›k vÄ›dÄ›l, zda se může s tÃm druhým dát do Å™eÄi, pÅ™ÃpadnÄ› jak s nÃm může mluvit. To znaÄnÄ› usnadňovalo spoleÄenské styky a pÅ™edcházelo mnoha problémům.
Â
Â
Zdálo by se vÅ¡ak, že v dneÅ¡nà dobÄ› už nÄ›co takového neplatÃ. Koneckonců, alespoň v naÅ¡ich konÄinách jsme s kastovnÃm systémem skonÄili, a vÅ¡ichni bychom si mÄ›li být rovni. Nenà již tedy potÅ™eba, abychom se od sebe odliÅ¡ovali pomocà odÄ›vu, ne? PÅ™esto tomu tak nenÃ.
Â
JistÄ›, navenek se můžeme tvářit, že majà vÅ¡ichni stejné pÅ™Ãležitosti, avÅ¡ak nelze popÅ™Ãt, že zde jsou urÄité spoleÄenské vrstvy. A právÄ› pomocà obleÄenà můžeme urÄit, do které z nich daný ÄlovÄ›k patÅ™Ã. A vzhledem k tomu, že každý z nás se chce prezentovat co nejlépe a ukázat, že patřà k pÅ™ednÃm echoleonům spoleÄnosti, je jasné, že se oblékáme co nejlépe.
Â
S tÃm nám pomáhá právÄ› móda, která nám Å™Ãká, jaký typ odÄ›vu konkrétnÄ› dává v daném obdobà najevo naÅ¡e spoleÄenské postavenÃ. A to je to hlavnÃ, k Äemu vlastnÄ› sloužÃ.